torsdag 14 augusti 2014

7:an-pass för rygg, mage, axlar




Vissa har åter börjat jobba medan vissa fortfarande njuter av semester. 
Men alla behöver vi hitta tid och motivation för att träna. 
Och många gånger krånglar man till det. 

Trx och gummiband är något jag packar med när vi åker iväg. 
Lätta att bära och tar minimalt med plats. 

I telefonen har jag en gratisapp vid namn seconds 
(iPhone så vet ej om den finns till android) 
som man kan göra mängder av olika timer-upplägg i. 

Improviserade ihop ett pass för rygg, mage och axlar häromdagen. 
7:an, 7 övningar i 7 varv, 30-40-50-60-50-40-30, 15 sek vila mellan varje övning. 
Mellan varven vilade vi så lång tid det tog att ställa om timern bara, ca 30-40 sek. 

Barnen var med, körde lite egna "lekövningar" 
eller hjälpte till att göra övningarna på golvet tyngre när de klättrade på oss. 

Har man varken trx eller gummiband så ta två plastpåsar, lägg i lagom med vikt 
och kör trx-övningarna med dem (stående rodd och hög axel rodd). 
Påsarna funkar även till den kombinerade axelövningen: 
lyft ut åt sidan, vinkla upp och kör en axelpress upp över huvudet, 
håll emot på vägen tillbaka. 
Axelrotationen kan bytas mot "trädet": 
stå med armarna sträckta över huvudet, jobba ner med armbågen till du känner att det 
spänner till mellan skulderbladen och jobba upp igen. 
Viktigt att armbågarna pekar ut mot sidorna. 

Kör hårt, och glöm inte: träning som blir av är det viktigaste!
Kramar 


1 kommentar:

Mittgodastefinaste sa...

Du är verkligen duktig på det där! Jag behöver liksom ha nåt bestämt för att jag ska komma mig för! Men idag så är mannen hemma i tid så då susar jag på Corepass!

Ha en fin vecka!

Kram Jenny